1.2.2.1/16/A/010 Tūrisma un saistīto nozaru tehnoloģisko inovāciju un nodarbināto produktivitātes apmācību projekts
Jauns mākslīgā intelektaJauns mākslīgā intelektarisinājums - ChatGPT - tērzēšanas bots,kam ir potenciāls kļūt par praktiskuresursu pieaugušo izglītībā
Ar šī gada sākumu tiek aizsākts jauns mākslīgā intelekta risinājums - ChatGPT - tērzēšanas bots, tas var iesaistīties sarunā ar izglītojamo un palīdzēt praktizēt, kā arī uzlabot valodas prasmes. Mākslīgais intelekts var asistēt pasniedzējam veidot pielāgotus mācību ceļus, un sniegt ieteikumus, lai veicinātu studenta progresu. Paredzams, ChatGPT varētu mainīt arī veidu, kā cilvēki izmanto meklētājprogrammas, lai sasniegtu vairāk.Ar šī gada sākumu tiek aizsākts jauns mākslīgā intelekta risinājums - ChatGPT - tērzēšanas bots, tas var iesaistīties sarunā ar izglītojamo un palīdzēt praktizēt, kā arī uzlabot valodas prasmes. Mākslīgais intelekts var asistēt pasniedzējam veidot pielāgotus mācību ceļus, un sniegt ieteikumus, lai veicinātu studenta progresu. Paredzams, ChatGPT varētu mainīt arī veidu, kā cilvēki izmanto meklētājprogrammas, lai sasniegtu vairāk.
Tā kā ChatGPT liek uzsvaru uz sarunvalodas praksi, tam ir potenciāls kļūt par praktisku resursu pieaugušo izglītībā, it sevišķi, lai uzlabotu valodas prasmes. Piemēram, čatbots var kļūt par izglītojamā sarunu partneri un praktizēt svešvalodu drošā, neaizspriedumainā vidē, kā arī izmantot jaunu leksiku lietotāju dabiskajā vidē, ko radījis mākslīgais intelekts. Tāpat šis rīks spēs piedāvāt atgriezenisko saiti par gramatikas jautājumiem, palīdzot studentiem identificēt un labot kļūdas savā runā, kā arī iepazīstināt izglītojamos ar dažādām kultūrām un tradīcijām, ļaujot viņiem labāk saprast un sazināties ar cilvēkiem no dažādām vidēm.Tā kā ChatGPT liek uzsvaru uz sarunvalodas praksi, tam ir potenciāls kļūt par praktisku resursu pieaugušo izglītībā, it sevišķi, lai uzlabotu valodas prasmes. Piemēram, čatbots var kļūt par izglītojamā sarunu partneri un praktizēt svešvalodu drošā, neaizspriedumainā vidē, kā arī izmantot jaunu leksiku lietotāju dabiskajā vidē, ko radījis mākslīgais intelekts. Tāpat šis rīks spēs piedāvāt atgriezenisko saiti par gramatikas jautājumiem, palīdzot studentiem identificēt un labot kļūdas savā runā, kā arī iepazīstināt izglītojamos ar dažādām kultūrām un tradīcijām, ļaujot viņiem labāk saprast un sazināties ar cilvēkiem no dažādām vidēm.
Mašīnmācīšanās algoritmi var pārbaudīt izglītojamā progresu un ar tērzēšanas bota palīdzību izveidot personalizētu mācību ceļu, izmantojot izglītojamā progresa datus, lai piedāvātu individualizētus ieteikumus turpmākām mācībām vai praksei. ChatGPT var būt lielisks risinājums un ir vērts pētīt tālāk kādas iespējas mums dod ChatGPT, kā mēs varam to izmantot gan mājās, gan skolā, pielāgojot konkrēti savām vajadzībām!
Avots: https://epale.ec.europa.eu
A new board is elected at the general meeting of LVRA members.
Change of LVRA president
On 3rd of March, 2022, the Latvian Hotel and Restaurant Association’s (LVRA) Annual General Meeting of Members was held, within the framework of which an overview of what was accomplished in year 2022 was presented and the main directions of activity for year 2023 were presented. One of the main agenda items was the election of a new board.
For the next 2 years, the LVRA board will consist of: Andris Kalninš (Riga Islande Hotel), Rita Auziņa (AS LIDO), Ruslans Jamčinksis (Monika Centrum Hotel), Ēriks Lingebērziņš (Turība University), Ainars Melders (hotel Vecgulbenes muiža)), Jānis Priede (Radisson Blu Latvija Conference&SPA Hotel), Dace Šķēle (Hotel Jūrmala Spa), Valdis Vanadziņš (Pullman Riga Old Town Hotel) and Inese Zača (Mogotel Hotel Group).
1.2.2.1/16/A/010 Tūrisma un saistīto nozaru tehnoloģisko inovāciju un nodarbināto produktivitātes apmācību projekts
Cienījamie LVRA biedri un nozarē strādājošie!
Kā zināms, mūsdienu mainīgās situācijas dēļ un dažādu ģeopolitisko notikumu rezultātā viesnīcu un restorānu industrija pēdējos gados piedzīvojusi milzīgu satricinājumus, daudzos gadījumos esot pat uz izdzīvošanas robežas. Arī šis, 2023.gads, paredzams visai sarežģīts daudziem uzņēmumiem, tomēr, laikam ejot, mēs arvien esam spējuši pielāgoties straujajai apstākļu maiņai un saglabāt nozares vadošos spēlētājus un radušies jauni industrijas pārstāvji, kas veiksmīgi startē šajos apstākļos.
Arvien strādājām pie labākajām stratēģijām veiksmīgas uzņēmējdarbības uzturēšanai gan katrs atsevišķi, gan visi kopā nozares mērogā. To ir pierādījuši atsevišķi uzņēmumi, kas sekmīgi atraduši savas nišas, piemēram, viesnīcas, kas parādīja nozīmīgu apgrozījuma pieaugumu, salīdzinot ar iepriekšējiem periodiem, pat atvēruši savus uzņēmumus citās valstīs, un arī ēdināšanas pakalpojumu sniedzēji, kurus droši varam uzskatīt par daļu no pilsētas kultūras identitātes, kas spēlē nozīmīgu lomu pilsētas dzīves kvalitātes nodrošināšanā. Tūrisma nozare ir viena no nozarēm, kas nodarbina visvairāk cilvēku, tādējādi realizējot arī sociālo funkciju, jo liela daļa tajā nodarbināto ir mazkvalificētais darbaspēks.
Mēs, nozarē strādājošie, esam apņēmības pilni turpināt augt un attīstīties ar vēl lielāku sparu, jo ticam, ka šis gads būs sekmīgāks nekā pērnais - 2023.gadā spēsim sasniegt un pārsniegt 2019.gada rādītājus. Kopīgi nozares asociācijām jāprot pārliecināt politiķi, ka samazinot PVN likmi ēdināšanas nozarē, dosim iespēju atdzimt un nostiprināties restorānu nozarei, pirms izcīnam Michelin zvaigznes mūsu restorāniem, jāatrod efektīvākā mārketingam paredzēto līdzekļu investēšana, jāapgūst kopīga valoda ar RITA un Rīgas Domi Rīgas Tūrisma nodevas efektīvai investēšanai tūristiem atraktīvas vides radīšanai mūsu galvaspilsētā, tūrisma nozarei jāizdara produktīvs spiediens uz Rīgas Domi, lai Rīga atgūst zaudētās pozīcijas Baltijas valstu galvaspilsētu sāncensībā, tad varam cerēt uz arvien lielāku ārvalstu tūristu skaitu un attiecīgi arī labākiem apgrozījuma rādītājiem, lai mēs varētu vairāk atvēlēt līdzekļus personāla apmācībai dažādos līmeņos - gan vadībā, gan apkalpojošā personāla kvalifikācijas celšanā, kur ERAF atbalsts noņem milzīgu finanšu un organizatorisko nastu no mūsu pleciem.
Lielāka ikkatra zīmola atpazīstamība ir iespējama, jo iegūtā pieredze krīzes apstākļos, ļaus mums būt vēl prasmīgākiem gan jaunu klientu piesaistē, gan inovatīvu pakalpojumu attīstībā, gan situācijās, kad izveidosies jauni izaicinājumi.Vēlu visiem, lai mācību procesi rit raiti un produktīvi, palīdzot mums atgūt stabilitāti un kaldināt jaunus sasniegumus!
Jānis Naglis, LVRA prezidents
1.2.2.1/16/A/010 Tūrisma un saistīto nozaru tehnoloģisko inovāciju un nodarbināto produktivitātes apmācību projekts
Aprites ekonomika paver jaunas iespējas ceļā uz ilgtspējīgas attīstības domāšanu, kur vērts laicīgi apsvērt attiecīgās apmācības
Arvien biežāk sabiedrībā tiek runāts par ilgtspējīgas attīstības domāšanu, vairums uzņēmumu to arī ir sākuši realizēt. Ilgtspējīga attīstība bieži vien tiek apzīmēta kā vides ietekmes, sociālās labklājības un pārvaldības principu ievērošana jeb ESG (Environment, Social, Governance). Viens no resursu patēriņa samazināšanas rīkiem ir, tā sauktā, aprites ekonomika, kas vienlaikus arī paver jaunas iespējas.
Aprites ekonomika ir viens no pamatprincipiem, kas varētu atbalstīt Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) izvirzīto ilgtspējas mērķu (Sustainable Development Goals) sasniegšanu, lai pietuvotos klimata neitralitātes mērķiem līdz 2050. gadam. Lai notiktu pāreja uz aprites ekonomiku, nepieciešams resursu lietošanas samazinājums, produktu dzīvescikla pagarinājums, atkārtota un dalīta lietošana, pārstrāde.
Varētu iedalīt vairākus aprites ekonomikas realizēšanas modeļus - ilglietojuma preču ražošana, preces nodošana lietošanā, piedāvājot nomas vai dalītās lietošanas pakalpojumu, atkārtota izejmateriālu izmantošana un preces savākšana un atkārtota pārdošana. Aprites ekonomikas biznesa modeļi nosaka to, kā organizācija veido, izplata un gūst labumu no preču un pakalpojumu pārdošanas, vienlaikus minimizējot savu ietekmi uz vidi.
Šāda pieeja uzskatāmi parāda, ka ilgtspējīgas un aprites ekonomikas principi ir jābalsta uz uzņēmuma vērtībām, spēju radīt inovatīvu risinājumu, kas uzrunās klientus un būs videi draudzīgs, kā arī uz prasmi veiksmīgi pozicionēt savu produktu, tajā skaitā izglītojot plašāku sabiedrību par ilgtspējas nozīmi savā biznesā. Būs jāapsver apjomīgu uzņēmuma darbinieku domāšanas un darba paradumu maiņu, kas iekļaus vairākkārtīgas dažāda līmeņa apmācības.